Ga je binnenkort met je klas naar een voorstelling in ons cultuurhuis? Bereid dan je theaterbezoek voor met Voor De Show. Dit digitale, interactieve theaterspel voor leerlingen van 6 tot 12 jaar is een ideaal prikkelmoment waarvan je de duurtijd zelf bepaalt: van tien minuten tot één lesuur. De vragen en opdrachten in het spel worden voor jou klaargestoomd door het cultuurhuis en het theatergezelschap.
Op ontdekking in het cultuurhuis
Samen met je leerlingen ga je op ontdekking in het cultuurhuis. Je kijkt rond in 360°-foto’s van de voorgevel, inkomhal, zaal, podium, kleedkamer, wc’s en bar. Klik op een van de informatiepunten in een ruimte om uitleg of een opdracht te krijgen. Samen met theaterspookje Theo gids je je leerlingen doorheen het spel. Je leerlingen leren over theatercodes en de komende voorstelling via vraagjes en creatieve opdrachten (tekenen, schrijven, uitbeelden). Het spel zet aan tot bewegen en creativiteit.
4 modules met creatieve en educatieve spelopdrachten
1. Etiquette: hoe gedraag je je als publiek in een voorstelling?
2. Inspiratie: hoe krijg je zelf inspiratie? Waar haalde de maker van deze specifieke voorstelling zijn inspiratie?
3. Verbeelding: welke elementen in een voorstelling zorgen ervoor dat jouw fantasie of verbeelding kan werken (decor, licht, attributen, acteurs). Deze module bouwt verder naar de 3e graad waarin de leerlingen leren over verschillende theatervormen waarin verbeelding vorm krijgt (theater, dans, circus, figurentheater).
4. Thema: wat verstaan we onder een thema? Wat is het thema van deze voorstelling? Wat betekent dit thema in jouw leefwereld?
Praktisch
In de klas start je het spel eenvoudig op het digibord of met laptop en projector via www.voordeshow.be. Vanaf dan wijst theaterspookje Theo de weg. Je bepaalt zelf hoeveel tijd je in het spel spendeert en welke onderdelen je speelt. Bij elke spelopdracht krijg je een tijdsindicatie om te kunnen inschatten hoe lang het spel zal duren. Tien minuten tijd of een uur, klassikaal of in groepjes (met laptops of tablets), het kan allemaal. Door het digitale format, de virtuele spelomgeving en de speelse vormgeving is het spel in lijn met de leefwereld van je leerlingen. Het spel is kant-en-klaar en vraagt een minimale voorbereidingstijd.